Jag har läst mig till följande i boken Stockholm Under, 50 år - 100 stationer:Micke Asklander skrev:Skanstull - Gullmarsplan är det 42 promille som mest.
Även Östermalnstorg - T-Centralen har något liknade i promille lutning.
Det är på trafikspår, annars är Liljeholmen - Nybodadepån "värstingen" med 50 promilles lutning.
Flest resande: T-Centralen - 219 596
Minst antal resande: Johannelund - 1 235
Högsta belägna station: Fruängen - 46,8 möh (Mäter man plattform eller spårläge? Gissar på plattform.)
Djupast belägna station: Kungsträdgården - 29,3 muh
Djupaste station under mark: Västra skogen - 40 m under mark. Del av Rissne har samma djup.
Längst restid från T-Centralen: Norsborg - 36 min
Längsta avstånd från T-Centralen: Norsborg - 22,3 km (Stoppbocken söder om stationen borde då vara hela T-banenätets mest avlägsna punkt, räknat från T-centralen.)
Flest stationer bort från T-Centralen: Hässelby Strand och Norsborg - Båda 20 stationer bort
Flest namnbyten på en station: Globens - 2 namnbyten. ( Slakthuset --> Isstadion --> Globen)
Ovanstående gäller endast stationer om jag förstått rätt. Gissar att Hela T-banenätets djupaste punkt ligger en bit in söder om Kungsträdgården och att dess högsta punkt är Fruängens station. Eller kan det vara högre på Skanstullsbrons topp? (Gullmarsplan ligger 38 möh som jämförelse.)
Endast en station kan nås från markplan utan vare sig trappa eller ramp: Fruängen
Är Gärdet enda station med kommersiell verksamhet innanför spärrarna? (Tänker på skomakeriet. Slussen hade ett tag en liten kaffebar med det missvisande namnet T-baren, men den är borta nu!)
Är Liljeholmen enda station med 3 perronger? Menar då T-baneperronger.
Mer svårgissat är var man är som djupast under mark. Kan vara i närheten av Västra skogen eller Rissne, men kanske någon helt annan stans?
Rätta, ifrågasätt och komplettera gärna!
EDIT:
Här kommer jag att försöka hålla en uppdaterad lista över de extremer som vi kommit fram till i tråden! Försöker bara ta med de som känns vara lite mer än spekulationer, men har ni synpunkter på saker jag missat att kopiera in här, så säg till, t.ex. med ett inlägg i tråden. Samma sak om här finns felaktigheter eller sådant som inte verkar rimligt!
En löpande sammanfattning
Station med största antal resande: T-Centralen - 219 596
Station med minsta antal antal resande: Johannelund - 1 235
Högsta belägna station: Fruängen - 46,8 möh (Mäter man plattform eller spårläge? Gissar på plattform.)
Djupast belägna station: Kungsträdgården - 29,3 muh
Största djup under mark vid station: 40 m - Västra skogen och Rissne
Längst restid från T-Centralen: Norsborg - 36 min
Mest avlägsna station, från T-Centralen: Norsborg - 22,3 km (Stoppbocken söder om stationen borde då vara hela T-banenätets mest avlägsna punkt, räknat från T-centralen.)
Längsta möjliga resa med T-bana från T-Centralen, räknat i stationer: 20 - Till Hässelby Strand eller Norsborg
Flest namnbyten på en station: 2 namnbyten - Slakthuset --> Isstadion --> Globen
Längsta stationsnamnet: Sundbybergs centrum - 19 tecken (inkl. blanksteget)
Kortaste stationsnamnet: Alby
Vanligaste inledningsbokstav på stationsnamn: S - 17 stationer (Räknar då inte Slakthuset som inte är stationsnamn längre)
Smalaste dubbelspårstunnel: Sträckan mellan Medborgarplatsen och Skanstull
Största avstånd mellan två intilliggande stationer: 4,4 km - Hallonbergen och Kista
Minsta avstånd mellan två stationer: ca 450 m - Slussen och Medborgarplatsen
T-banans lägsta punkt: Mellan T-Centralen och Östermalmstorg - 34,67 muh
T-banans högsta punkt: Mellan Västertorp och Hägerstensåsen (Höjdangivelse saknas!)
Stationen med T-banans längsta rulltrappa: Västra skogen
Stationen med T-banans största grotta: Västra skogen
Vanligaste slutbokstav på stationsnamn: N - 42 stationer
Station som varit ändstation (banslut) i flest perioder: T-Centralen - 2 perioder: För röda linjen 1964-65 och för blå linjen 1975-77.
Längsta tunnelsträckan mellan två stationer: Sträckan mellan Tekniska Högskolan och Universitetet
Största invändiga bredd på en Tunnelvagn: Vagnen med nummer 2000 (En experimentvagn)
Tunnelbanans nordligaste station: Akalla
Tunnelbanans västligaste station: Norsborg
Tunnelbanans sydligaste station: Farsta Strand
Tunnelbanans östligaste station: Skarpnäck
Flest stationer i rad med samma ändelse: 4 - Thorildsplan, Fridhemsplan, S:t Eriksplan och Odenplan
Största antal T-banesystemen som stannar vid en station: 3 - T-Centralen.
Största antal antal kommuner som en station har uppgångar i: 2 - Station Näckrosen (Sola och Sundbybergs kommuner)
Största antal kommungränspassager på samma linje: 5 - Linje 11 (Stockholm --> Solna --> Sundbyberg --> Solna --> Sundbyberg --> Stockholm)
Största riktningsskilnad mellan två intilliggande stationer: Mellan Slussen och Mariatorget
T-banans kortaste plattform: Kristineberg
Bredaste tunnelbanebro: Söderströmsbron
Ändstation med tätast trafik: Kungsträdgården
T-banesträckan med minst antal passagerare: Tensta till Hjulsta - under 4000 resande per dygn
T-baneutgång närmast vatten (strand eller kaj): Gamla stans utgång mot Riddarholmen - uppskattningsvis 10 till 12 meter mellan nattgallret och kajkanten.
Flest stationer i rad som börjar med samma bokstav: 3 - Sockenplan, Svedmyra, Stureby
Flest stationer i rad med samma slutbokstav: 5 - Thorildsplan, Fridhemsplan, S:t Eriksplan, Odenplan och Rådmansgatan
Här är en del unikum som kommit upp i diskussionen:
Enda station som kan nås från markplan utan vare sig trappa eller ramp: Fruängen
Enda station som aldrig byggts helt klar och öppnats: Kymlinge
Enda station som ej har Ö-plattform: Johannelund
Enda tvåspåriga grenstationen: Östermalmstorg
Enda grenstationen i innerstaden: Östermalmstorg
Enda stationen med direkt övergång till buss i samma plan och utan spärrpassage: Liljeholmen
Enda stationen med direkt övergång till spårvagn i samma plan och utan spärrpassage: Alvik
Enda station som hat förbikörningsspår som ej passerar vid perrong: Gullmarsplan.
Enda station där två (varken mer eller mindre) "linjer" korsar varandra: Fridhemsplan - grön och blå "linje"
Enda tunnelvagn som var både C2 och C3: Vagn nr 2120 - Byggdes om efter en urspårningsskada.
Enda slutstation (banslut) innanför tullarna: Kungsträdgården
Enda T-banestation som har samma namn som en närliggande pendeltågsstation: Farsta strand
Enda station som som betjänar samtliga tre T-banesystemen: T-Centralen.
Enda station utan bergmellanvägg där perrongsidorna vid samma plattform ligger i olika höjd i ena stationsänden men i samma höjd i den andra: Slussen
Enda öppna spärrlinje: Gubbängen Norra
Enda ögla i T-banenätet: T-Centralen -> Rådhuset -> Fridhemspan -> Odenplan -> T-centralen
Enda linje som trafikerat två banor samtidigt: 16 (bytte mellan röd och grön bana)
Enda tvåvåningsbro i T-banesystemet: S:t Eriksbron (T-bana i undre broetaget, bilar på övre)
Enda underjordssträcka där det är möjligt att se mellan två stationers plattformar: Hötorget och Rådmansgata