Extremer i Stockholms T-bana

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av LÅ1 »

Fick inspiration till denna tråd när lutningen i T-banan diskuterades i en annan tråd:
Micke Asklander skrev:Skanstull - Gullmarsplan är det 42 promille som mest.
Även Östermalnstorg - T-Centralen har något liknade i promille lutning.
Det är på trafikspår, annars är Liljeholmen - Nybodadepån "värstingen" med 50 promilles lutning.
Jag har läst mig till följande i boken Stockholm Under, 50 år - 100 stationer:
Flest resande: T-Centralen - 219 596
Minst antal resande: Johannelund - 1 235
Högsta belägna station: Fruängen - 46,8 möh (Mäter man plattform eller spårläge? Gissar på plattform.)
Djupast belägna station: Kungsträdgården - 29,3 muh
Djupaste station under mark: Västra skogen - 40 m under mark. Del av Rissne har samma djup.
Längst restid från T-Centralen: Norsborg - 36 min
Längsta avstånd från T-Centralen: Norsborg - 22,3 km (Stoppbocken söder om stationen borde då vara hela T-banenätets mest avlägsna punkt, räknat från T-centralen.)
Flest stationer bort från T-Centralen: Hässelby Strand och Norsborg - Båda 20 stationer bort
Flest namnbyten på en station: Globens - 2 namnbyten. ( Slakthuset --> Isstadion --> Globen)

Ovanstående gäller endast stationer om jag förstått rätt. Gissar att Hela T-banenätets djupaste punkt ligger en bit in söder om Kungsträdgården och att dess högsta punkt är Fruängens station. Eller kan det vara högre på Skanstullsbrons topp? (Gullmarsplan ligger 38 möh som jämförelse.)

Endast en station kan nås från markplan utan vare sig trappa eller ramp: Fruängen


Är Gärdet enda station med kommersiell verksamhet innanför spärrarna? (Tänker på skomakeriet. Slussen hade ett tag en liten kaffebar med det missvisande namnet T-baren, men den är borta nu!)
Är Liljeholmen enda station med 3 perronger? Menar då T-baneperronger.
Mer svårgissat är var man är som djupast under mark. Kan vara i närheten av Västra skogen eller Rissne, men kanske någon helt annan stans?

Rätta, ifrågasätt och komplettera gärna!

EDIT:

Här kommer jag att försöka hålla en uppdaterad lista över de extremer som vi kommit fram till i tråden! Försöker bara ta med de som känns vara lite mer än spekulationer, men har ni synpunkter på saker jag missat att kopiera in här, så säg till, t.ex. med ett inlägg i tråden. Samma sak om här finns felaktigheter eller sådant som inte verkar rimligt!


En löpande sammanfattning


Station med största antal resande: T-Centralen - 219 596
Station med minsta antal antal resande: Johannelund - 1 235
Högsta belägna station: Fruängen - 46,8 möh (Mäter man plattform eller spårläge? Gissar på plattform.)
Djupast belägna station: Kungsträdgården - 29,3 muh
Största djup under mark vid station: 40 m - Västra skogen och Rissne
Längst restid från T-Centralen: Norsborg - 36 min
Mest avlägsna station, från T-Centralen: Norsborg - 22,3 km (Stoppbocken söder om stationen borde då vara hela T-banenätets mest avlägsna punkt, räknat från T-centralen.)
Längsta möjliga resa med T-bana från T-Centralen, räknat i stationer: 20 - Till Hässelby Strand eller Norsborg
Flest namnbyten på en station: 2 namnbyten - Slakthuset --> Isstadion --> Globen
Längsta stationsnamnet: Sundbybergs centrum - 19 tecken (inkl. blanksteget)
Kortaste stationsnamnet: Alby
Vanligaste inledningsbokstav på stationsnamn: S - 17 stationer (Räknar då inte Slakthuset som inte är stationsnamn längre)
Smalaste dubbelspårstunnel: Sträckan mellan Medborgarplatsen och Skanstull
Största avstånd mellan två intilliggande stationer: 4,4 km - Hallonbergen och Kista
Minsta avstånd mellan två stationer: ca 450 m - Slussen och Medborgarplatsen
T-banans lägsta punkt: Mellan T-Centralen och Östermalmstorg - 34,67 muh
T-banans högsta punkt: Mellan Västertorp och Hägerstensåsen (Höjdangivelse saknas!)
Stationen med T-banans längsta rulltrappa: Västra skogen
Stationen med T-banans största grotta: Västra skogen
Vanligaste slutbokstav på stationsnamn: N - 42 stationer
Station som varit ändstation (banslut) i flest perioder: T-Centralen - 2 perioder: För röda linjen 1964-65 och för blå linjen 1975-77.
Längsta tunnelsträckan mellan två stationer: Sträckan mellan Tekniska Högskolan och Universitetet
Största invändiga bredd på en Tunnelvagn: Vagnen med nummer 2000 (En experimentvagn)
Tunnelbanans nordligaste station: Akalla
Tunnelbanans västligaste station: Norsborg
Tunnelbanans sydligaste station: Farsta Strand
Tunnelbanans östligaste station: Skarpnäck
Flest stationer i rad med samma ändelse: 4 - Thorildsplan, Fridhemsplan, S:t Eriksplan och Odenplan
Största antal T-banesystemen som stannar vid en station: 3 - T-Centralen.
Största antal antal kommuner som en station har uppgångar i: 2 - Station Näckrosen (Sola och Sundbybergs kommuner)
Största antal kommungränspassager på samma linje: 5 - Linje 11 (Stockholm --> Solna --> Sundbyberg --> Solna --> Sundbyberg --> Stockholm)
Största riktningsskilnad mellan två intilliggande stationer: Mellan Slussen och Mariatorget
T-banans kortaste plattform: Kristineberg
Bredaste tunnelbanebro: Söderströmsbron
Ändstation med tätast trafik: Kungsträdgården
T-banesträckan med minst antal passagerare: Tensta till Hjulsta - under 4000 resande per dygn
T-baneutgång närmast vatten (strand eller kaj): Gamla stans utgång mot Riddarholmen - uppskattningsvis 10 till 12 meter mellan nattgallret och kajkanten.
Flest stationer i rad som börjar med samma bokstav: 3 - Sockenplan, Svedmyra, Stureby
Flest stationer i rad med samma slutbokstav: 5 - Thorildsplan, Fridhemsplan, S:t Eriksplan, Odenplan och Rådmansgatan

Här är en del unikum som kommit upp i diskussionen:

Enda station som kan nås från markplan utan vare sig trappa eller ramp: Fruängen
Enda station som aldrig byggts helt klar och öppnats: Kymlinge
Enda station som ej har Ö-plattform: Johannelund
Enda tvåspåriga grenstationen: Östermalmstorg
Enda grenstationen i innerstaden: Östermalmstorg
Enda stationen med direkt övergång till buss i samma plan och utan spärrpassage: Liljeholmen
Enda stationen med direkt övergång till spårvagn i samma plan och utan spärrpassage: Alvik
Enda station som hat förbikörningsspår som ej passerar vid perrong: Gullmarsplan.
Enda station där två (varken mer eller mindre) "linjer" korsar varandra: Fridhemsplan - grön och blå "linje"
Enda tunnelvagn som var både C2 och C3: Vagn nr 2120 - Byggdes om efter en urspårningsskada.
Enda slutstation (banslut) innanför tullarna: Kungsträdgården
Enda T-banestation som har samma namn som en närliggande pendeltågsstation: Farsta strand
Enda station som som betjänar samtliga tre T-banesystemen: T-Centralen.
Enda station utan bergmellanvägg där perrongsidorna vid samma plattform ligger i olika höjd i ena stationsänden men i samma höjd i den andra: Slussen
Enda öppna spärrlinje: Gubbängen Norra
Enda ögla i T-banenätet: T-Centralen -> Rådhuset -> Fridhemspan -> Odenplan -> T-centralen
Enda linje som trafikerat två banor samtidigt: 16 (bytte mellan röd och grön bana)
Enda tvåvåningsbro i T-banesystemet: S:t Eriksbron (T-bana i undre broetaget, bilar på övre)
Enda underjordssträcka där det är möjligt att se mellan två stationers plattformar: Hötorget och Rådmansgata

Senast redigerad av LÅ1 den torsdag 10 mars 2011 19:03, redigerad totalt 24 gång.
Traesk
Inlägg: 623
Blev medlem: tisdag 19 juni 2007 19:10
Ort: Stockholm

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av Traesk »

Är jag helt ute och cyklar eller är det inte Karlaplan som har skomakeriet?
Användarens profilbild
TimK
Inlägg: 1368
Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
Ort: Jackson i Mississippi, USA
Kontakt:

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av TimK »

Traesk skrev:Är jag helt ute och cyklar eller är det inte Karlaplan som har skomakeriet?
Du har helt rätt.
There's nothing in the world like Action Park!
Användarens profilbild
TimK
Inlägg: 1368
Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
Ort: Jackson i Mississippi, USA
Kontakt:

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av TimK »

T-Centralen har ju också tre perronger. :)

Jag hade alltid hört att Östermalmstorg var den station som låg djupast, och jag antog därför att någon punkt i närheten av den var tunnelbanans djupaste punkt, men jag vet inte.
There's nothing in the world like Action Park!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av LÅ1 »

Traesk skrev:Är jag helt ute och cyklar eller är det inte Karlaplan som har skomakeriet?
Helt korrekt! Vet inte hur jag fick det till Gärdet! :oops:
Frågan kvarstår dock; finns det fler kommersiella verksamheter innanför spärrarna än detta skomakeri? Av permanent karaktär kanske jag skall tillägga!

TimK skrev:T-Centralen har ju också tre perronger. :)
Även det är ju helt korrekt! Får omformulera det hela:
Endast en station som betjänar samtliga tre T-banesystemen: T-Centralen.

Är Liljeholmen enda station som har mer än två perronger för ett och samma T-banesystem?

TimK skrev:Jag hade alltid hört att Östermalmstorg var den station som låg djupast, och jag antog därför att någon punkt i närheten av den var tunnelbanans djupaste punkt, men jag vet inte.
Östermalmstorg var förmodligen djupaste stationen tills T-bana 3 öppnades. Stationen ligger 23,3 muh (meter under havet) och är då den 3:e djupaste stationen, som boken uttrycker det. Betyder att det förutom Kungsträdgården finns en till på större djup. Ids inte bläddra igenom hela boken nu för att finna vilken.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av LÅ1 »

Några fler extremer:

Längsta stationsnamnet: Sundbybergs centrum - 19 tecken (inkl. blanksteget)
Kortaste stationsnamnet: Alby

Vanligaste inledningsbokstav på stationsnamn: S - 17 stationer (Räknar då inte Slakthuset som inte är stationsnamn längre)


(Sundbybergs centrum innehåller 12 olika bokstäver. Vill någon leta efter ett stationsnamn som har fler så varsågod.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7481
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev: Östermalmstorg var förmodligen djupaste stationen tills T-bana 3 öppnades. Stationen ligger 23,3 muh (meter under havet) och är då den 3:e djupaste stationen, som boken uttrycker det. Betyder att det förutom Kungsträdgården finns en till på större djup. Ids inte bläddra igenom hela boken nu för att finna vilken.
Skulle kunna vara T-Centralen bana 3. I och med att T-Centralen och Kungsträdgården ligger så nära varandra så kan det väl inte vara så stor skillnad på höjden?
Professionell tyckare
TS
Inlägg: 629
Blev medlem: måndag 02 maj 2005 20:56

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av TS »

LÅ1 skrev:Är Gärdet enda station med kommersiell verksamhet innanför spärrarna? (Tänker på skomakeriet. Slussen hade ett tag en liten kaffebar med det missvisande namnet T-baren, men den är borta nu!)
Det kanske inte räknas som innanför spärrarna, men vid Östermalmstorg finns ju något slags verksamhet -- just nu minns jag inte vad men tror det är ett café eller en frisersalong -- som har sin lokal delvis på "insidan" av spärren, men ingången är utanför.
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
Användarens profilbild
Jörgen_G
Inlägg: 808
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:37
Ort: Kgl Holmen

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av Jörgen_G »

Caféet på mellanplanet vid Odenplan, uppgång Odenplan, har en entré innanför spärren. Huruvida det även finns en utanför har jag inte kläm på.

/Jörgen G
Användarens profilbild
Tobba
Inlägg: 317
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:15
Ort: Vendelsö

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av Tobba »

Någonstans, minns inte var, har jag läst att djupaste punkten, 33 muh, ligger mellan T-centralen och Östermalmstorg.
/Tobba
Standarder är bra. Alla borde ha en.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av bruse »

Jörgen_G skrev:Caféet på mellanplanet vid Odenplan, uppgång Odenplan, har en entré innanför spärren. Huruvida det även finns en utanför har jag inte kläm på.

/Jörgen G
Både och. Ingång både utanför och innanför spärren, delat mitt i fiket av disken.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:
LÅ1 skrev: Östermalmstorg var förmodligen djupaste stationen tills T-bana 3 öppnades. Stationen ligger 23,3 muh (meter under havet) och är då den 3:e djupaste stationen, som boken uttrycker det. Betyder att det förutom Kungsträdgården finns en till på större djup. Ids inte bläddra igenom hela boken nu för att finna vilken.
Skulle kunna vara T-Centralen bana 3. I och med att T-Centralen och Kungsträdgården ligger så nära varandra så kan det väl inte vara så stor skillnad på höjden?
Så rätt så! 23,8 muh, och 29 m under mark, ligger T-centralens blåa station!

TS skrev:Det kanske inte räknas som innanför spärrarna, men vid Östermalmstorg finns ju något slags verksamhet -- just nu minns jag inte vad men tror det är ett café eller en frisersalong -- som har sin lokal delvis på "insidan" av spärren, men ingången är utanför.
Är ingången utanför så går väl spärrlinjen i lokalens yttervägg och hela lokalen får anses ligga utanför spärrarna!

Jörgen_G skrev:Caféet på mellanplanet vid Odenplan, uppgång Odenplan, har en entré innanför spärren. Huruvida det även finns en utanför har jag inte kläm på.

/Jörgen G
Jag funderade också på hur det såg ut där! Är det så så blir inte Karlaplan unik!
Tobba skrev:Någonstans, minns inte var, har jag läst att djupaste punkten, 33 muh, ligger mellan T-centralen och Östermalmstorg.
/Tobba
Verkar inte otroligt! Där kränger ju banan både i höjd- och sidled! Å andra sidan brukar stationerna på blåa banan ligga högre än tunnlarna mellan dem. Ger både accelerations- och bromshjälp. Så det vore logiskt om djupaste punkten låg på den banan.


För övrigt, vilken station har minst krökningsradie? Kan det vara Fridhemsplan?

Någon som kommer på andra extremer att försöka lista?

Kom just själv på några till:
Smalaste dubbelspårstunnel: Sträckan mellan Medborgarplatsen och Skanstull

Längsta avstånd mellan två stationer borde vara Hallonbergen - Kista. Stämmer det och hur långt är det? Någon som vet?
Kortaste avståndet? Var är det? Borde rimligen vara på gröna linjen, eller?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av Harald »

Största avstånd mellan ytterdörrarna och biljetthallen. Min begränsade erfarenhet säger Midsommarkransen, men kanske finns något längre.
Användarens profilbild
HemuleN
Inlägg: 495
Blev medlem: onsdag 05 maj 2004 17:46
Ort: Förorten

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av HemuleN »

LÅ1 skrev:Ovanstående gäller endast stationer om jag förstått rätt. Gissar att Hela T-banenätets djupaste punkt ligger en bit in söder om Kungsträdgården och att dess högsta punkt är Fruängens station. Eller kan det vara högre på Skanstullsbrons topp? (Gullmarsplan ligger 38 möh som jämförelse.)
Jag vill minnas att högsta toppen ligger mellan Västertorp och Hägerstensåsen.
Erland
Inlägg: 248
Blev medlem: torsdag 11 december 2003 21:24
Ort: Stockholm

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av Erland »

LÅ1 skrev:
Längsta avstånd mellan två stationer borde vara Hallonbergen - Kista. Stämmer det och hur långt är det? Någon som vet?
Kortaste avståndet? Var är det? Borde rimligen vara på gröna linjen, eller?
Fruängen- Västertorp känns som en svårslagen kandidat när det gäller kortaste avstånd mellan stationer.
Användarens profilbild
HemuleN
Inlägg: 495
Blev medlem: onsdag 05 maj 2004 17:46
Ort: Förorten

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av HemuleN »

Erland skrev:
LÅ1 skrev:
Längsta avstånd mellan två stationer borde vara Hallonbergen - Kista. Stämmer det och hur långt är det? Någon som vet?
Kortaste avståndet? Var är det? Borde rimligen vara på gröna linjen, eller?
Fruängen- Västertorp känns som en svårslagen kandidat när det gäller kortaste avstånd mellan stationer.
Slussen - Gamla Stan är väl inte mycket längre?
Användarens profilbild
Jörgen_G
Inlägg: 808
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:37
Ort: Kgl Holmen

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av Jörgen_G »

Hmm - i tidigare trådar när kortaste avstånd mellan två stationer i termer av avstånd mellan plattformsändarna varit uppe, har det visat sig att det är mellan Slussen och Medborgarplatsen i södergående. Kommer emellertid inte ihåg avståndet.

mvh/ Jörgen G
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av bark »

Högst och lägst takhöjd i station?

Störst/minst antal spärrar i förhållande till antalet resande?

Ljusaste/mörkaste inomhusstation?
Sparkfot
Inlägg: 3574
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av Sparkfot »

Erland skrev:
LÅ1 skrev:
Längsta avstånd mellan två stationer borde vara Hallonbergen - Kista. Stämmer det och hur långt är det? Någon som vet?
Kortaste avståndet? Var är det? Borde rimligen vara på gröna linjen, eller?
Fruängen- Västertorp känns som en svårslagen kandidat när det gäller kortaste avstånd mellan stationer.
Slussen-Medis eller Medis Skanstull, Axelsberg-Örnsberg är också fina kandidater.
Persson
Inlägg: 249
Blev medlem: tisdag 27 juni 2006 22:47
Ort: Kista

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av Persson »

LÅ1 skrev:Frågan kvarstår dock; finns det fler kommersiella verksamheter innanför spärrarna än detta skomakeri? Av permanent karaktär kanske jag skall tillägga!
Station Kista har numera ett fik i vardera biljetthall, innanför spärrarna. Det är konditoriet i gallerian som öppnat två filialer.
Skriv svar